PERAN MAHASISWA KKM SEBAGAI AGEN PEMBELAJARAN DALAM PROGRAM BIMBINGAN BELAJAR UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR

  • Siti Musayaroh Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Abstract

As educated people, students should have an impact on the surrounding community. Student Work Lecture or Kuliah Kerja Mahasiswa (KKM) Program is one of the compulsory subjects taken by final third-year students and a course that allows students to have an impact on society. Often the KKM program targets the education sector through tutoring programs for elementary school students. This article aims to determine the role of Untirta Group 17 Thematic KKM students as learning agents in the tutoring program for elementary school students. A total of 10 elementary school students who participated in the program have filled out a questionnaire with 14 questions covering the four roles of learning agents, namely facilitator, motivator, motivator, and inspiration. The data was then retrieved using SPSS. The results show that students can act as facilitators and inspirers well. On the other hand, students need to increase their role as motivators when they become agents of learning in tutoring programs. The success of students being agents of learning can make students feel happy and comfortable when participating in the learning process.

References

Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 37–45. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i2.1200

Arianti. (2019). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181

Hariyadi, S. (2014). Bertanya, Pemicu Kreativitas dalam Interaksi Belajar. Jurnal Biology Science & Education 2014, 3(2), 143–158.

Ismail, M. I. (2010). Kinerja Dan Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 44–63. https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n1a4

Kalsum, U., Chastanti, I., & Harahap, D. A. (2021). Analisis Keterampilan Bertanya Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 433–441. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1921

Magdalena, M. (2018). Melatih Kepercayaan Diri Siswa dalam Menyatakan Tanggapan dan Saran Sederhana melalui Penguatan Pujian pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 237–245. https://doi.org/10.31539/kibasp.v1i2.282

Maisyarah, & Matulessy, A. (2015). Dukungan Sosial, Kecerdasan Emos dan Resiliensi Guru Sekolah Luar Biasa. Persona, Jurnal Psikologi Indonesia, 4(03), 225–232. http://psikologi.untag-sby.ac.id/index.php/foto-kegiatan/164-menu/menu-utama/informasi/fenomena/vol-vi-no-1-pebruari-2011/426-aratikel-3-61

Manizar, E. (2015). Peran Guru sebagai Motivator dalam Belajar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 171–188. jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1047

Mulyasa, E. (2009). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. PT Remaja Rosdakarya.

Octavianingrum, D. (2020). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Dalam Kegiatan Magang Kependidikan Bagi Mahasiswa Calon Guru. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol 7(No 2), 115-124 hlm. http://ejournal.uika-bogor.ac.id./index.php/index

Saputra, H. (2013). Studi Tentang Kemampuan Berkomunikasi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Kegiatan Belajar Mengajar di SDN 017 Kota Samarinda. EJournal Lmu Komunikasi, 1(1), 290–300.

Somantri, D. (2021). Abad 21 Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. JEquilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 18(2), 188–195. https://journal.uniku.ac.id/index.php/Equilibrium%0AABAD

Syahroni, I. (2021). Dampak Penghargaan Dalam Pembelajaran Ips Di Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(1), 37–44. https://doi.org/10.21009/pip.351.4

Published
2022-10-01
How to Cite
Musayaroh, S. (2022). PERAN MAHASISWA KKM SEBAGAI AGEN PEMBELAJARAN DALAM PROGRAM BIMBINGAN BELAJAR UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(2), 77-81. https://doi.org/10.52060/jppm.v3i2.853