PERAN POLA ASUH DALAM PEMBENTUKAN MINAT BELAJAR ANAK DI DESA MEDINI

  • yuliana sulistyaningrum putri muria kudus university
  • ika ari pratiwi muria kudus university
  • erik aditia ismaya muria kudus university
Keywords: Parenting style, Interest In Learning.

Abstract

This study aims to determine the form of parenting applied by parents to children’s interest  in learning  in the village of medini.this study used a descriptive quantitative approach in presenting the research data. The data collection process is carried out using observation, interview, documentation and recording methods. The results showed that in providing a form of parenting in Medini village using a democratic form of parenting. The form of democratic parenting by applying learning discipline, being independent and practicing worship as well as actions that reflect character can play a role for children, especially in terms of children’s learning interest. The parenting style applied by the child’s parents is able to provide encouragement for children’s interest in learning in the family environment so that the child is able to get good learning outcomes. Not only that, the form of democratic parenting is also able to shape the character in children in the form  of discipline, independence, religion, and communication. As for the suggestions in this study for children so that children can have good interest in learning.

References

Anisah, Ani Siti. 2011. Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Vol. 05; No. 1; 2011; 70-84.

Astuti, R. D. 2005. Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Kemandirian Siswa Dalam Belajar Pada Siswa Kelas IX SMA Negeri Sumpiuh Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2005/2006. Semarang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2014. Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga: Upaya Membangun Cara Membentuk Pribadi Anak. Jakarta: Rineka Cipta. Jurnal Kreatif Februari 2017.

Hurlock, E. B. (1996). Perkembangan Anak. Child Development. Terj. Meitasari Tjandrasa. Jakarta: Erangga.

Rahmawati, Yeni, dkk. 2017. Strategi Pembangunan kreativitas pada Anak Usia Taman kanak-Kanak. Jakarta: Kencana.

Samani, Muchlas, dkk. 2013. Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Rosda.

Sumsunuwiyati. 2012. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Setiawati, Eka. 2015. Pengaruh Pola Asuh Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal of Elementary Education 4 (1).

Setyowati, Yuli. 2005. Pola Komunikasi Keluarga Dan Perkembangan Emosi Anak (Studi Kasus Penerapan Pola Komunikasi keluarga Dan Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Emosi Anak Pada Keluarga Jawa). Volume 2, Nomor 1, Juni 2005: 67-78.

Shocib, Moh. 2010. Pola Asuh Orang Tua Dalam Membantgu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto (2003). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Slameto. (2010). Belajar Dan faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. Jurnal Kreatif Februari 2017.

Subianto, Jito. 2013. Peran Keluarga, Sekolah Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Vol. 8, No. 2, Agustus 2013.

Widhiasih, Ika, dkk. 2017. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Kreatif Februari 2017.

Published
2020-12-03
How to Cite
putri, yuliana, pratiwi, ika, & ismaya, erik. (2020). PERAN POLA ASUH DALAM PEMBENTUKAN MINAT BELAJAR ANAK DI DESA MEDINI. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 697-704. Retrieved from http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/377