MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR DENGAN MODEL COURSE REVIEW HORAY (CRH) DI SEKOLAH DASAR

  • Tri wiyoko STKIP Muhammadiyah Muara Bungo
  • Aprizan Aprizan STKIP Muhammadiyah Muara Bungo
  • Puji lasmono STKIP Muhammadiyah Muara Bungo
Keywords: Model Course Review Horay, Activities, Learning Outcomes

Abstract

This research is motivated by the low learning outcomes of fifth grade students in the field of science and the low learning activities of students. This study aims to improve the activity and student learning outcomes in class V SD 130 / II Pasir Putih Muara Bungo. The study was conducted in two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection. Research subjects were 24 students. Data collection instruments consisted of observation sheets of student activities and essay questions. Data analysis techniques using qualitative descriptive analysis. The results showed an increase in student activity in the learning process in the first cycle an average of 79.98% and in the second cycle reached 90.77% with very good criteria. Furthermore students who complete their learning outcomes increased by 87.5% with very good criteria. So the application of the Course Review Horay (CRH) model can improve the activities and learning outcomes of science students in class V SD 130 / II Pasir Putih Muara Bungo.

References

Aji, H. W. (2018). Pengaruh Disiplin Belajar Dan Rasa Ingin Tahu Terhadap Prestasi Belajar Ipa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 20(7), 1934–1939.

Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Renika Cipta.

Asmawati. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Kelas VI SD Negeri 62/II Padang Lalang Dengan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI (Team Assisted Individualization). Jurnal Muara Pendidikan, 4(1), 258–267.

Belina, S., Sudarmi, & sumadi. (2018). Penerapan Model Course Review Horay Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penenlitian Geogarfi, 6(1). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/14949

Hamdani. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia.

Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis. Pustaka Belajar.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru (cet-2). Kata Pena.

Kusfabianto, I. J., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Course Review Horay untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Kelas IV SD. JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika), 3(2), 6. https://doi.org/10.31764/jtam.v3i2.992

Mediatati, Nani, & Suryaningsih, Istiana. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Course Review Horay Dengan Media Flipchart Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 113–121.

Nurhayati. (2013). Pengaruh Keaktifan Interaksi Siswa Dengan Guru Dalam Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah Tsanawiyah Miftahul Huda Kecamatan Enok Kabupaten Indragiri Hilir. [Skripsi]. UIN Sultan Syarif Kasim Riau.

Puspita, Y. T. (2012). Pengaruh Perhatian Siswa Dalam Pembelajaran Terhada Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Tinggisekolah Dasar Se-Gugus Iv Kecamatan Pengasih Tahun Ajaran 2011/2012. [Skripsi], Universitas Negeri Yogyakarta]. http://eprints.uny.ac.id

Suprijono, A. (2013). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Published
2020-06-03
How to Cite
wiyoko, T., Aprizan, A., & lasmono, P. (2020). MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR DENGAN MODEL COURSE REVIEW HORAY (CRH) DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1), 609-618. Retrieved from http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/278