EFFECTIVENESS OF USING REALIA MEDIA ON SCIENCE LEARNING OUTCOMES IN PRIMARY SCHOOLS

  • Cris Ayu Setyaningsih STKIP Muhammadiyah Pringsewu Lampung
  • Novia Rozanti STKIP Muhammadiyah Pringsewu Lampung
  • Galuh Andini STKIP Muhammadiyah Pringsewu Lampung
  • Taufik Hidayat STKIP Muhammadiyah Pringsewu Lampung
Keywords: Effectiveness, realia media, science learning outcomes

Abstract

This study aimed to determine the effectiveness of the use of realia media on science learning outcomes in primary schools. The study was conducted using a quasi-experimental method with non equivalent control group design, by looking at the differences in pre-test and post-test between experimental and control class. The research subjects were students in fourth grade of SDN 2 Pringsewu Timur with class A as the experimental class and class B as the control class selected by cluster random sampling technique. Data analysis was performed through t-test, which was previously tested for normality and homogeneity prerequisites. The results showed that there were significant differences in learning outcomes between the experimental and control classes (significance level p = 0.006). Thus it can be concluded that the use of realia media is effective in improving science learning outcomes of students in fourth grade SDN 2 Pringsewu Timur.

References

Aqib, Z. 2013. Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Asyar, R. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Burhanuddin. 2009. Media. Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemerdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Bahasa.

Hake, R. R. 2002. Relationship of Individual Student Normalized Learning Gains in Mechanics with Gender, High-School Physics, and Pretest Scores on Mathematics and Spatial Visualization. Paper presented at Physics Education Research Conference. Boise, Idaho.

Hermawan,H. 2007. Media Pembelajaran SD. Bandung: UPI Press.

Ibrahim & Syaodih, N. 2003. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ikawati, A. 2010. Penggunaan Media Realia dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Luas dan Keliling Bangun Datar pada Siswa Kelas IV SD Negeri 01 Ngadiluwih Kecamatan Matesih Kabupaten Karanganyar Tahun Pelajaran 2009/2010. (skripsi). Program Sarjana Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Lastari, K. 2018. Pengaruh Penggunaan Media Realia Terhadap Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas III di MI Al-Adli Palembang. (skripsi). Program Sarjana Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Palembang: Perpustakaan UIN Raden Fatah Palembang.

Lestari, N., & Mustika, E. 2014. Pengaruh Penggunaan Media Realia Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didikpada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar Negeri Setia Darma 03 Tambun Selatan. Pedagogik (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), Vol 2 No 2 Tahun 2014 Hal 1-8.

Nasution, A. S., & Wulan, D. A. 2017. Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Benda Realia Kelompok B TK Aisyiyah Bustanul Athfal. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, Vol 2 No 1 Tahun 2017 Hal 123-129.

Patty, A. A. 2007. Pemanfaatan Media Realia dalam Bidang Studi Sains Biologi. (skripsi). Bandung: tidak diterbitkan.

Pramita, I. 2014. Penggunaan Penggunaan Media Konkret Pada Mata Pelajaran MatematikaTerhadap Hasil Belajar Kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah Negeri I Teladan Palembang (skripsi). Program Sarjana Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Palembang: Perpustakaan UIN Raden Fatah Palembang.

Pujita, 2008. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sadiman, A. 2006. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sapriati. 2014. Pembelajaran IPA di SD. Tangerang: Universitas Terbuka.

Solihatin, E. 2014. Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudjana, N. & Rivai, A. 2015. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Susilawati. 2013. Penggunaan Media Visual Realia Melalui Alat Peraga Alamiah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Materi Bagian-Bagian Tumbuhan di kelas IV MI AN-NUUR Palembang. (skripsi). Program Sarjana Pendidikan Islam. Palembang: Perpustakaan UIN Raden Fatah Palembang.

Suyono & Hariyanto. 2017. Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Wati, E. R. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Surabaya: Kata Pena.

Published
2019-10-10
How to Cite
Setyaningsih, C., Rozanti, N., Andini, G., & Hidayat, T. (2019). EFFECTIVENESS OF USING REALIA MEDIA ON SCIENCE LEARNING OUTCOMES IN PRIMARY SCHOOLS. Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 321-331. Retrieved from http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/154