PENGARUH DISCOVERY LEARNING DAN MOTIVASI TERHADAP SIKAP KRITIS MAHASISWA PADA MATERI LARUTAN

  • Aswana aswana Fakultas Pertanian Universitas Muara Bungo
Keywords: Discovery Learning, Motivation, Critical Attitude

Abstract

Learning chemistry in solutions of material requires a very high kreaktifitas can improve students critical stance to state opinions in determining the concentration of the substance.For that lecturer required creative in the selection and application of strategy, method, model or approach.This research aims to know the influence of learning model of Discovery Learning and motivation towards the critical attitude of college students on the material of the solution in the Faculty of Agriculture University of Muara Bungo lesson 2017/2018 year. The research is the research experiments against the 2 samples, and every class is the class totaled 30 students with each given different treatment.Research data obtained from the now late for second class sample.Now the end result is analyzed by using normaliatas, its homogeneity test and analysis of varian (ANAVA) one lanes. Research results show that  F > F count table i.e. 8,23> 4,18, Concluded that there are perngaruh motivation and critical attitude of students taught a method of discovery learning.

References

Abu Ahmadi dan Widodo Supriyono. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta. PT. Rineka Cipta

Annurahman, 2010, Belajar dan Pembelajaran, Alfabeta, Bandung.

Ennis, R.H., 1996, Critikal Thinking, Prentice Hall Inc, New Jersey.

Ellizar,dkk, 2013, Pengaruh Motivasi dan Pembelajaran Kimia Menggunakan Modul dan Tanpa Modul Terhadap Hasil Belajar Kimia Di RSMA-BI, hal.1-8, Prosiding Semirata FMIPA Universitas Lampung.

Haryati, dkk, 2013, Pemanfaatan Media Animasi dalam Pembelajaran Kimia untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Di SMAN 2 Pekanbaru, hal. 1-6, Prosiding Semirata FMIPA Universitas Lampung.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Husnidar. dkk, 2014, Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Disposisi Matematika Siswa, Jurnal Didakdik Matematika, Banda Aceh, 1(1): 71-81.

Sadia, I.W. 2007. Pembelajaran kontektual. Makalah. Disajikan pada pelatihan PKBM di UPTD BPKB Provinsi Bali, Tanggal 15 Agustus 2019.

Sani, A. R. 2014. Pembelajaran Saintifik. Jakarta: Bumi Aksara.

Sardiman, 2011, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, PT. Grafindo persada, Jakarta.

Silberman, M., 2013, Pembelajara Aktif 101 Strategi Untuk Mengajar Secara Aktif, PT. Indexs, Jakarta.

Supardi, U. S 2011. Aplikasi Statistik dalam Penelitian, Change Publication, Jakarta.

Supardi, 2015, Penilaian Autentik, PT. Raja Grafindo Perkasa, Jakarta.

Taufik. M, dan Husna, K. 2013. Penerapan Model Pembelajaran Accelerted Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Almuslim.

Thorset, P. 2002, Discovery Learning Online at http: // www.thingking.com/contest/edu/phd_rchves/EPRS8500_DiscLrningThry.PDF

Uno, B. H. 2006. Teori Motivasi dan Pengukuran. Bumi aksara, Jakarta.

Published
2019-06-30
How to Cite
aswana, A. (2019). PENGARUH DISCOVERY LEARNING DAN MOTIVASI TERHADAP SIKAP KRITIS MAHASISWA PADA MATERI LARUTAN. Jurnal Muara Pendidikan, 4(1), 224-237. Retrieved from http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/110